Logo gemeentenieuwsonline.nl
<p class="fotobijschriftLHG" pstyle="fotobijschrift LHG">Leerlingen worden uitgedaagd om zelfstandig te werk te gaan</p>

Leerlingen worden uitgedaagd om zelfstandig te werk te gaan

(Foto: )

De toekomst van het onderwijs, Agora: ‘Je kunt op je eigen manier en tempo werken’

ZEVENAAR - Hoe zou het zijn om op een school te zitten zonder huiswerk, toetsen en zelfs vakken? Op de Agora-afdeling van het Liemers College in Zevenaar krijgen leerlingen de vrijheid en ruimte om zelf te kiezen wat ze willen doen en leren. Wat je ook wilt leren, het mag en niks is te gek! Of wil je een dag meelopen op de universiteit? Of zelfs een onderzoek doen in het buitenland? Regel het en het mag!

Het Agora-onderwijs bestaat inmiddels vijf jaar en is een vrij lerende school met diverse leermethoden: je leert door middel van projecten en op je eigen tempo. Op dit moment telt het Agora-onderwijs in Zevenaar circa honderd leerlingen en hebben de eerste Agora-leerlingen het afgelopen schooljaar hun examens succesvol afgerond. Veel leerlingen komen op het Agora hoger uit dan het niveau dat ze in eerste instantie deden. Door de toename van leerlingen is Agora dit schooljaar verhuisd van locatie Zonegge naar Heerenmäten. De afdeling is zo ingedeeld dat iedereen een eigen werkplek heeft. Het grootste verschil tussen het Agora en een reguliere school is toch wel dat er geen lessen zijn. De leerlingen mogen zelf kiezen wat ze willen leren en hoe ze dit aanpakken. Af en toe zijn er masterclasses en de school geeft ook toegang tot het volgen van Q-highschool – dit zijn buitenschoolse lessen die leerlingen kunnen volgen, mocht daar behoefte aan zijn. Zoals Spaans, filosofie, wiskunde D, Cambridge Engels, techniek of street art.

Challenges

“Eén van de redenen dat ik voor dit onderwijs heb gekozen is dat ik niet de hele dag naar een leraar hoef te luisteren en alles snel, snel, snel moet leren” zegt Jill Pranger, die op dit moment in het derde leerjaar zit. “De leermethode met de challenges is enorm fijn. Leerlingen worden uitgedaagd om zelfstandig te werk te gaan. Agora geeft je een leuke leerervaring en je kunt op je eigen manier en tempo werken. Daarbij krijg je natuurlijk wel begeleiding van je coach, ook wel mentor.”

Diploma

Toch blijft de allergrootste vraag van voornamelijk ouders toch wel hoe het mogelijk is om op deze manier je diploma te halen. De kinderen kiezen zelf de vakken uit die ze willen leren en hebben daarom meer tijd om zich erop te focussen in plaats van ook de vakken te leren die ze uiteindelijk weer laten vallen tijdens het kiezen van hun vakkenpakket. Er wordt rekening gehouden met de vervolgopleiding(en) die de leerling later volgen en daar wordt ook de leerstof op aangepast. Welke dingen komen er voor in het examen en welke dingen zijn – bij-wijze-van-spreken – niet nodig? Door deze ‘overbodige’ zaken buitenwege te laten, is er voor de leerlingen meer tijd en rust om zich te richten op de inhoudelijke stof van de examens. Hierdoor is het dus alsnog mogelijk om je diploma te behalen. Sterker nog, het is zelfs mogelijk om bijvoorbeeld een havo-diploma te halen met een deelcertificaat aardrijkskunde op VWO-niveau.

Brug naar bovenbouw

Een andere veel gestelde vraag is hoe het met niveaus zit. In de onderbouw zijn er geen lessen, evenals niveaus. De leerlingen maken hun projecten op een bepaald richtniveau, voor de mavorichtlijnen dus wat simpeler en voor vwo wat uitdagender. Ze worden beoordeeld door één van de coaches en in het laatste jaar van de onderbouw wordt er besproken op welk niveau de eindexamens zullen zijn. Er zijn verschillende leerdoelkaarten waarmee de leerlingen zichzelf kunnen uitdagen en kunnen kijken welk niveau ze aankunnen. Tegen het einde van de onderbouw wordt er samen met de coach het plan van aanpak voor de bovenbouw besproken. Dit traject wordt ook wel de brug naar de bovenbouw genoemd en hier worden zeven technieken doorgenomen en geoefend die terugkomen in de bovenbouw. De technieken zijn handige tools die van pas komen in het schoolleven, zoals: plannen, aantekeningen maken tijdens een uitlegvideo, aantekeningen maken tijdens een les, samenvatten, hoofdzaken en bijzaken onderscheiden, (huiswerk) leren (en maken) en vrije opdrachten. Naar aanleiding van het brug naar de bovenbouw traject en de terugblik naar de challenges, wordt er een definitief niveau en een vakkenpakket samengesteld. Wat Agora-leerlingen fijn vinden aan dit uitgebreide traject is dat er goed wordt gekeken naar de kwaliteiten die een leerling heeft en dat er grondig wordt gekeken naar alle opties voor later, zoals een vervolgopleiding en een beroep.

Discipline

Pleun de Vries koos bewust voor dit nieuwe onderwijs en studeerde dit jaar af. “Ik zat hier vanaf het tweede leerjaar. Ik heb de overstap gemaakt omdat je op het Agora meer vrijheid krijgt en omdat je geen vakken en toetsen hebt. Je mag kiezen wat je mag doen. Dat betekent niet dat je languit kunt luieren, je moet zelf het initiatief nemen. Het is belangrijk om hulp te vragen. Op het Agora komt het vooral aan op plannen en ook veel discipline, en daar kunnen de coaches, maar ook de vakdocenten je bij helpen.” Ze werkte ontspannen naar het examen toe. “We volgden examentraining en oefeningen van examensites en oefenexamens en dan kom je er wel.” Over de valkuilen van Agora-onderwijs: “Het is lastig omdat je meer vrijheid krijgt en kijk of het wat voor je is, het verschilt echt per persoon. In het begin twijfelde ik heel erg, omdat ik bang was dat ik het niet zou halen qua examens, maar ik heb nooit gedacht dat ik terug wilde naar het reguliere onderwijs, omdat je daar elke dag informatie over je heen krijgt wat je dan maar moet verwerken en er veel extra werk bij moet maken. Als je op tijd aan de bel trekt en goed voor je blijft houden wat je wilt, is het goed. De coaches springen pas in als jíj daar om vraagt en zolang jij dus je mond houdt en niks doet, ga je kopje onder. Wel nemen de angsten voor de examens nemen af. De vakdocenten zorgen er, zodra je in de bovenbouw zit, wel voor dat je alles leert wat je moet weten voor je examens. Vanaf dan komt er pas huiswerk bij kijken. Gelukkig biedt het flexibele schoolrooster genoeg mogelijkheden en is er tijd om het huiswerk tijdens de schooluren te maken.”

Hannah Redlich