Boost Yourself project Een avontuurlijk traject voor leerlingen om de beste versie van hunzelf te worden
Logo gemeentenieuwsonline.nl
<p>Begeleider Mariet Berendsen wijst de jongens en meisjes van Boost Yourself de weg (foto: Floor Koers)</p>

Begeleider Mariet Berendsen wijst de jongens en meisjes van Boost Yourself de weg (foto: Floor Koers)

(Foto: )

Boost Yourself project Een avontuurlijk traject voor leerlingen om de beste versie van hunzelf te worden

Speciaal voor leerlingen die in de coronaperiode zijn vastgelopen en de regie over hun leven weer terug willen heeft Quadraam het ‘Boost Yourself’ traject opgezet. Afgelopen maand startte de eerste groep van twaalf leerlingen, afgelopen zaterdag de tweede. Zij zijn nu al razend enthousiast.

Boost Yourself werkt in kleine groepjes van tien à twaalf leerlingen, door de kleine groepjes kunnen de begeleiders ruime persoonlijke aandacht geven aan de deelnemers. Deze leerlingen zijn afkomstig van een Quadraam-school, het Quadraam is een scholengemeenschap in Gelderland. Per groep zijn er twee begeleiders. Een coach met de focus op de persoonlijke ondersteuning en een wegwijzer voor de meer praktische organisatorische zaken. De leerlingen komen van verschillende scholen en in leeftijd en leerniveau wordt geen onderscheid gemaakt. Dit brengt veel diversiteit wat ervoor zorgt dat de leerlingen elkaar helpen en aansterken door elkaars sterke kanten in te zetten.

‘Het project wordt niet op school gehouden, maar juist op andere locaties zoals bij de scouting om zo een vertrouwde en gezellige sfeer te creëren’ vertelt coach Boaz Boele. Nadat zo’n tien leerlingen zich voor het traject hebben aangemeld wordt er een nieuw traject gestart en zullen die leerlingen bijeenkomen. De leerlingen zullen van start gaan op een vrijdag en zaterdag, waarbij ze de anderen van de groep leren kennen en zo op sociaal vlak hun horizon al aan het begin uitbreiden. In dit startweekend bouwen ze al een band op. Deze twee dagen zijn nog niet zo specifiek op school gericht, maar staan meer in het teken van gezelligheid en elkaar in vertrouwen nemen, alhoewel er al wel wat deelvragen besproken worden.

‘De leervragen zijn veelal praktisch maar ook sociaal emotioneel georiënteerd. Er is binnen dit project genoeg ruimte om op ieders behoefte in te gaan´ vertelt Ilse Blokland, coördinator Boost Yourself. Door de kleine groepen is het ook mogelijk om het bestaande programma wat persoonlijker te maken. Dit kan worden gedaan door bijvoorbeeld een speciale workshop over een relevant onderwerp. ‘Bij dit soort onderwerpen valt er te denken aan planningen maken en aan het zelfvertrouwen werken ’, aldus coach Boaz Boele. Deze onderwerpen worden benaderd en behandeld met een positieve instelling, zij kijken niet alleen naar de verbeterpunten, maar ook naar wat de leerlingen al wel kunnen, om zo frustratie te voorkomen.

Vanuit de deelnemende leerlingen is er veel positieve feedback. Zo vinden leerlingen Romee en Lukas het een erg leuk project. Romee gaat er met veel zin heen en vindt het niet saai worden. Bovendien vindt zij het prettig dat ze niet alleen maar aan het werk hoeft, maar ook leuke dingen kan doen tussendoor. En zo zegt Lukas ‘ik ga er met heel veel zin naartoe’ en hij vindt het fijn dat ‘de begeleiders weten hoe de leerlingen te helpen.’

Meer berichten